לא משנה אם כדי להתווכח, לשכנע או להעשיר את הידע – כאן תוכלו למצוא תשובות לכל השאלות, הטיעונים והמיתוסים לגבי האפשרות להגיע להסכם שלום:
ישראל אכן הגישה שתי הצעות מפורטות (בזמן ברק ובזמן אולמרט) להסכם קבע. גם ההנהגה הפלסטינית הציעה הצעה מפורטת אותה ישראל דחתה. הפערים בין הצדדים קטנים והם נוגעים לשרטוט הגבול המדויק, המספר הסמלי המדויק של פליטים שייכנסו לישראל ואופי הסידור המעשי במקומות הקדושים בירושלים. סוגיית הביטחון פתורה כמעט לחלוטין לאחר שהפלסטינים הסכימו שמדינתם תהיה ללא צבא. אז מה היה לנו? שני ניסיונות אמיתיים בלבד להגיע להסדר במשך יותר מ-20 שנה שהסתיימו בפערים קטנים ולא נמשכו בגלל ששני ראש הממשלה בישראל סיימו את תפקידם (ברק הפסיד בבחירות, אולמרט פרש בגלל בעיותיו המשפטיות). מודל הסכם ז'נבה, שזכה לתמיכת ההנהגה הפלסטינית, מוכיח שניתן לגשר על הפערים. הגעה להסכם כזה עדיין אפשרית אך אם לא ננצל את ההזדמנות, יתכן והפלסטינים יזנחו את רעיון שתי המדינות וידרשו בתמיכת העולם זכויות שוות (כולל זכות הצבעה) במדינה אחת דו לאומית.
הפלסטינים הציעו שבעיית הפליטים הפלסטינים תיפתר על ידי קבלת פיצויים וזכות חזרה למדינה הפלסטינית. הם ביקשו שמספר סמלי של פליטים יוכלו להיכנס לישראל. אבו מאזן עצמו הודיע שהוא לא יחזור לצפת – העיר בה נולד. בפועל גם אם ישראל תהיה נדיבה במספר הסמלי שתסכים לו, מספרם יהיה נמוך בהרבה ממספר הפלסטינים המתגוררים בכפרים שסופחו לירושלים (כ-350,000) ואשר יהפכו בהסכם לאזרחי פלסטין. כך שבכל מקרה, ישראל תחזק את מעמדה הדמוגרפי כמדינה יהודית ודמוקרטית. בכל ההצעות שנדונו עד עכשיו, הן של ישראל והן של הפלסטינים, כמו גם במודל יוזמת ז'נבה, המונח "זכות השיבה" כלל לא מוזכר.
המציאות היא שיש שלושה מיליון פלסטינים בגדה המערבית שרוצים הגדרה עצמית לאומית. מי שרוצה לגרש או להעביר אותם למדינה אחרת הוא לא מוסרי ולא מעשי.
אין דבר כזה צמצום הסכסוך. או שיש סכסוך או שאין, וכל עוד הוא לא נפתר, אנחנו נדונים לסבבי אלימות, שפיכות דמים, ביקורת בינלאומית ופגיעה בדמותה ועתידה של ישראל. רק אנשים נאיביים או מנותקים יכולים לחשוב שכמה צעדים כלכליים ישכיחו מהפלסטינים את שאיפותיהם הלאומיות או את הסבל הכרוך בהמשך השליטה שלנו עליהם. מחלה צריך לרפא, לא לנסות להדביק פלסטרים פה ושם.
וישראלים? האם היינו מפנים את כל סיני, לרבות ההתנחלויות ובסיסי הצבא, אם לא היינו קודם משלמים מחיר נורא במלחמת יום כיפור? האם היינו יוצאים מעזה אם לא היו נפגעים שם על בסיס יום יומי חיילים ואזרחים? האם היינו יוצאים מלבנון אם חיילים לא היו נהרגים שם כמו ברווזים במטווח?
ניסינו להכניע את הפלסטינים בכוח. נכשלנו שוב ושוב. אין פעולה צבאית שיכולה למגר את רצונו של עם להיות חופשי בארצו. אין ספור מקרים בהיסטוריה מוכיחים זאת. באלימות, שני הצדדים יפסידו. רק בהסכם מדיני, יכולים שני הצדדים להרוויח.
בהיעדר תהליך מדיני, הפלסטינים מחפשים כל דרך להיאבק בישראל שאינה אלימות וטרור. אבו מאזן אישר את הפניה להאג רק לאחר שהופסק התהליך המדיני ב-2014 ומאז ישראל מסרבת לחדשו. בנוסף, התביעה המרכזית של הפלסטינים בהאג היא נגד הקמת ההתנחלויות, מעשה שאכן מנוגד לכאורה לחוק הבינלאומי. אם ישראל אינה מוכנה לדון על עתיד השטחים, זו כנראה הדרך היחידה שנותרה לפלסטינים, ללא אלימות, כדי להשיג את מטרתם – מדינה פלסטינית על בסיס קווי 67' לצד מדינת ישראל.
ההיסטוריה מלמדת אותנו שאין ביטחון בלי שלום. אחרי הקמת מדינה פלסטינית, יהיה לפלסטינים אינטרס, כפי שהיה למצרים כשקיבלה את כל סיני בהסכם, לשמור על השקט והביטחון. אם יהיו בודדים שינסו להפר את השקט, סידורי הביטחון הקפדניים שילוו כל הסכם קבע יאפשרו לישראל להתמודד עם כך צבאית.
הכלל לנסיגות פשוט: כשיוצאים משטח בהסכם (שלום עם מצרים, חילופי שטחים עם ירדן) הביטחון נשמר. כשמתעלמים מהצד השני ויוצאים באופן חד צדדי- הסכסוך נמשך. רמת הביטחון תלויה במהות היחסים עם הצד השני יותר מאשר בגודל השטח עליו שולטים. התנגדות פלסטינית אפשרית.
ובכן, כמה סיבות:
1. זה לא מעשי – תושבי האזורים המיועדים להעברה לפלסטין, לפי התוכנית שקידם ליברמן, הם באזור ("המשולש"), אך בפועל הם פשוט יעברו לגור במקום אחר בתוך ישראל.
2. זה לא מוסרי – הרעיון של שלילת אזרחותם של ישראלים הוא לא דמוקרטי ולא מוסרי.
3. זה לא חכם – מהלך כזה יחזיר אותנו מהסכסוך של 67 לתכנית החלוקה של '47 ויביא תביעה פלסטינית לאזורים בגליל שאינם שונים דמוגרפית מואדי ערה. ובינתיים, זה רק יגרום נזק בלתי הפיך ליחסים בין יהודים וערבים בתוך ישראל.
הגזענות, האלימות, המחיר הכלכלי, החברתי והמוסרי שנגזרים מהמשך הסכסוך והשליטה עם עם אחר מחייבים אותנו לעשות הכל כדי להגיע לסוף הסכסוך. ויש גם את המילה הזאת – שלום. זה לא רק חלק משיר או תפילה. זה יעד שאנחנו ראויים להותיר אחינו לדורות הבאים. מגיע לנו, ולאלה שיבואו אחרינו, לחיות בשלום.
קונפדרציה מעצם הגדרתה היא אפשרית רק בין שתי מדינות עצמאיות. ברור שיהיה שיתוף פעולה בין שתי המדינות, אבל טיבו ייקבע במסגרת משא ומתן והסכמים עתידיים.